Vanliga frågor | Här hittar du svar på våra vanligaste frågor |Layered

Vanliga frågor

- Är det öppet köp eller bytesrätt?
Vi erbjuder öppet köp och bytesrätt på alla mattor och lagerhållna möbler. OBS! Ingen returrätt på möbler som tillverkas på beställning eller mattor med specialmått. Retur ska ske inom 30 dagar från leveransdagen och varan ska vara oanvänd, hel och ren med samtliga etiketter kvar. Vid retur kontakta oss på info@layeredinterior.com. För mer information, läs våra villkor under leverans och byten.

- Hur lång är garantin? 
Från leveransdagen gäller tre (3) års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Garantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel och ej fel som orsakats av kund eller av annan orsak som Layered ej ansvarar för. För bruksslitage gäller 2 års garanti.

- Kan man måttbeställa en matta? 
Ja, det går att måttbeställa en matta men den måste vara minst 10kvm stor. Vill man måttbeställa en matta får man räkna med längre leveranstid. Kontakta oss gärna på info@layeredinterior.com för mer information och offert.

- Kan jag få råd kring val av matta eller möbel?
Ja! Skicka gärna en bild av rummet du ska inreda så ger vi er råd om vilken matta eller möbel vi tycker skulle passa bäst. Använd vår stylingguide, eller maila bilden till info@layeredinterior.com.

- Var är min beställning?
Under leveranstiden skickar vi ut statusuppdateringar per mejl. Fraktbolaget kontaktar dig sen 1–3 arbetsdagar innan leverans kan ske för att boka in ett tidsintervall för leverans. Har du övriga frågor kontakta kundservice, info@layeredinterior.com

 - Kan jag få hjälp med inbärning, avemballering och montering?
Layered erbjuder via DHL tilläggstjänsterna enkelbemannad uppbärning, dubbelbemannad uppbärning samt för vissa orter även kvällsleverans. Läs mer om dessa under våra Allmänna Villkor. Om ni är intresserade av tilläggstjänster vänligen kontakta kundservice, info@layeredinterior.com

 - Jag har mottagit ett skadat paket, vad ska jag göra?
Om det är en synlig transportskada anmäls detta enklast direkt till chauffören vid mottagandet. Be chauffören om en notering på din kopia av fraktsedeln. Även om emballaget ser helt ut är det viktigt att du packar upp och kontrollerar varan så fort som möjligt för att kunna upptäcka både synliga och dolda transportskador. Spara emballaget för eventuell retur. Om varan är skadad vid leverans ska detta anmälas omgående till Layereds kundservice, info@layeredinterior.com. Detta ska göras inom tre dagar för att Layered ska kunna anmäla skadan till fraktbolaget.

- Hur tåliga är era mattor?
Våra mattor är av högsta kvalitet och därmed mycket tåliga men alla mattor behöver omsorg och rätt skötsel för längsta möjliga livslängd. Beroende på kvalitet och tillverkningsprocess är mattorna olika känsliga/tåliga. Läs mer om detta under Skötselråd.

 - Går det att tvätta mattorna? 
Vi rekommenderar alltid att tvätta mattorna hos en professionell och auktoriserad mattvätt som utför plantvätt. Vid kemtvätt får ej kemikalier innehållande trikloretylen användas. För mindre fläckar, läs våra Skötselråd.

 - Luddar mattorna? 
Under den första tiden kan mattan ludda av sig vilket är helt naturligt. När mattan är ny kan det förekomma att överskottsmaterial lösgörs- små fibrer som trängt ner i luggen kommer upp till ytan. Det bästa sättet att få bort luddet är att dammsuga mattan ofta i början. Efter ett tag kommer luddet att minska och till sist upphöra.

Landsväljare

Välj land och valuta bland flaggorna nedan.
  • Sweden
  • Norway
  • UK
  • US
  • EU
  • Swiss
  • DK
Beställning av varuprov är begränsande till max tre stycken per beställning.