Allmänna villkor

Vid ett köp på Layereds hemsida godkänner man också Layereds allmänna villkor. I och med godkännandet av våra allmänna villkor förbinder sig kunden till villkoren i sin helhet, samt att denne tagit del av all förenlig information och samtycker till hanteringen av personuppgifter och cookies i enlighet med Layereds policy.

Avtal om köp ingås i samband med att Layered bekräftar beställningen genom att skicka en orderbekräftelse via mail. Orderbekräftelsen skickas till den e-postadress som kunden angivit direkt vid ordertillfället. Orderbekräftelsen bör sparas för eventuella kontakter med Layered kundservice eller liknande

Layered reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra annonser. Med faktafel menas exempelvis, men ej uteslutande, eventuella pris fel, produktbeskrivningar och felaktiga lagersaldon. När du lägger en beställning skickas en orderbekräftelse till dig via e-post.

Layered förbehåller sig rätten att när som helst ändra Allmänna villkor, priser, sortiment, beskrivningar eller bilder på hemsidan.

 Transportbolag:

Inom Stockholmsområdet – För större mattor DHL & för möbler Sun-Com

Mindre vikbara mattor skickas med Post Nord My Pack till ett utlämningsställe

Övriga Sverige – DHL

Rest of the world- UPS 

Varorna kommer normalt att levereras inom den tidsperiod som anges på produktsidan på Layereds webbplats. Leverans sker normalt vardagar mellan 08:00 – 17:00 till närmaste port, grind eller garageuppfart för möbler och mattor som inte skickas med postnord. Tänk på att leveranstiden angiven på hemsidan är preliminär. Du som kund kommer att bli aviserad per telefon av transportföretaget dagarna innan leverans för närmare information om leveransdag och tid. Vid frågor kring leverans vänligen kontakta info@layeredinterior.com.

Tilläggstjänster (Uppbärning/Kvällsleverans med DHL/Veddesta transport)

Layered erbjuder via DHL tilläggstjänsterna enkelbemannad uppbärning, dubbelbemannad uppbärning samt för vissa orter även kvällsleverans. Dessa tilläggstjänster ligger utanför ordinarie prissättning och kan därför ej tillgodoräknas/återfås vid eventuell retur eller återköp. När varan levererats och mottagits av beställaren anses tjänsten som förbrukad. Om ni är intresserad av tilläggstjänster, vänligen kontakta info@layeredinterior.com.

Hemleverans kvällstid 
Ger leverans till närmsta grind, port eller garageuppfart. Leverans sker normalt mellan 17.00 och 22.00. Chauffören kontaktar dig innan för att bekräfta när leverans sker.

Enkelbemannad uppbärning 
Ger leverans in i ditt hem av en person. Chauffören kör så nära adressen som möjligt och en person hjälper sedan till att bära in varan. Personen bär in varan i rätt rum med undantag för platsbrist eller om dörröppningen är för smal. Kunden förväntas hjälpa till med uppbärningen om det krävs. Uppburna produkter av emballeras inte. Chauffören kontaktar dig innan leverans, för att bekräfta när leverans sker.

Dubbelbemannad uppbärning 
Ger leverans in i ditt hem av två personer. Chauffören kör så nära adressen som möjligt och två personer bär sedan in varan i hemmet och rätt rum med undantag för platsbrist eller om dörröppningen är för smal. Uppburna produkter avemballeras inte. Chauffören kontaktar dig innan leverans, för att bekräfta när leverans sker.

Chauffören har tyvärr inte möjlighet att avlägsna emballage, hänga av dörrar eller liknande för att kunna bära in möbeln. Observera att de anställda på fraktbolaget av försäkringsskäl inte har möjlighet att ta av sig sina skor när de bär in produkter. Täck därför gärna över ditt golv om du har ömtåliga eller fläckkänsliga golv. Flytta gärna undan möbler och annat som kan vara i vägen så att det blir så lätt som möjligt att komma in i rummet utan att skada eller repa något.

Avhämtning

Layered har ej avhämtning utan levererar endast ut till av kund angiven adress eller till ombud, om försändelsens beskaffenhet är sådan att den skickas till ombud.

Transportansvar

Layered ansvarar för eventuellt skadad eller förlorad vara under transporten till kunden. Kunden ansvarar för varan under eventuell retur. Kunden har ansvar för att mattan är ordentligt emballerad och kommer tillbaka i gott skick. Om kund behöver nytt emballage till returen får kund kontakta info@layeredinterior.com

Tilläggstjänster

Expeditionsavgift för tilläggstjänster förekommer

Spåra leverans

Var är mitt paket?

Fraktbolaget kontaktar dig 1-3 arbetsdagar innan leverans kan ske för att boka in ett tidsintervall för leverans. Under leveranstiden skickar vi ut statusuppdateringar per mejl.

Nedan kan du spåra sändningar hos respektive fraktbolag: DHL och UPS

DHL: http://www.dhl.se/sv/express/godssoekning.html

UPS: https://www.ups.com/WebTracking/track?loc=en_us

Ångerrätt och öppet köp

Möbler

Ångerrätten gäller 4 veckodagar från ordern är lagd (ej röda dagar) för våra möbler som tillverkats enligt kundens anvisningar eller på något sätt är präglat enligt kundens anvisning. Om kund ångrar beställningen måste kunden genast kontakta info@layeredinterior.com. Vid köp av möbel har kunden ingen returrätt.

Mattor

En matta kan returneras upp till 30 dagar efter mottagen leverans, förutsatt att produkten returneras komplett och väl emballerad samt med kvitto. Om man är osäker på produkten skall man hantera den varsamt så att den går att returnera i nyskick, alltså oanvänd, och spara emballaget. Öppet köp gäller ej specialbeställda varor eller outletvaror.

Om kunden vill ångra sitt köp skall det klart och tydligt meddelas Layered innan tidsfristen för ånger har gått ut. Kunden skall uppge namn, adress, ordernummer samt övrig relevant information. Kunden kan meddela Layered via telefon 070- 820 10 45 eller via mail info@layeredinterior.com.

Retur för Mattor

Vid retur betalar kunden returfrakten och ansvarar för varans skick under returfrakten. Avgiften för returen är:

Sverige & EU: 695 Kr

Norge & Rest of the world: 996 Kr

Stora mattor i storleken 300×400 cm:

Sverige & EU: 1495 Kr

Norge & Rest of the world: 1795 kr

När kunden inkommit med önskemål om retur kontaktar vi dig för att bestämma upphämtningsdag eller vart du kan överlämna varan till närmaste fraktombud. Vi skickar sedan ut fraktdokument via mail som du skriver ut och sätter fast på paketen. Kunden har ansvar för upphämtning, att varan är korrekt emballerad och är i fint skick.

Om du inte fullföljer den bokade returen genom att till exempel inte skriva ut fraktdokumenten eller ej vara hemma vid upphämtning trots bestämd tid för upphämtning, förbehåller vi oss rätten att debitera dig 495:-. Kunden skall tillse att det tydligt framgår vilken kund och vilket ordernummer som varan/varorna skickas från. Detta för att Layered skall kunna identifiera varan som din och för att återbetalning skall kunna ske snabbt och enkelt. Varan skall vara Layered tillhanda senast 14 dagar efter att fraktsedlar skickats ut. När kunden ångrar sitt köp betalar Layered tillbaka det belopp som kunden betalat för varan minus kostnaden för att returnera varan vars belopp omnämns här ovanför. På det belopp som återbetalas har Layered rätt att dra av en summa som motsvarar värdeminskning som har uppstått, Denna värdeminskning kan bero på att kunden har använt eller begagnat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa egenskaper och funktion. Layered kommer använda samma betalmedel för återbetalning som kunden själv använt för den inledande affärshändelsen, om kunden inte uttryckligen kommit överens med Layered om något annat.

Layered har dock rätt att vänta med återbetalningen tills dess att varan nått lagret eller att kunden på något sätt kan uppvisa att varan skickats till Layered, till exempel genom uppvisande av inlämningskvitto. När varan nått Layered betalar Layered tillbaka det belopp som kunden betalat för varan med undantag för eventuella värdeminskningar som nämnts i stycket ovan samt avdrag för returhanteringen.

Reklamation

Skulle det vara något fel på din vara gör du en reklamation via info@layeredinterior.com så snart som möjligt efter fel har upptäckts. Beskriv felet eller skadan så utförligt som möjligt och bifoga bilder på skadan. Detta för att vi ska kunna bedöma ditt fall så bra som möjligt. Vi tar sedan kontakt med dig så fort vi kan för eventuell ersättning eller retur. Vid eventuell utbetalning sker detta inom 30 dagar från att ärendet blivit löst.

Kunden har 3 års reklamationsrätt på varor inköpta på layeredinterior.com enligt gällande konsumentlagstiftning.

Layered förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentlagstiftning. Vidare så följer Layered alltid Allmänna reklamationsnämndens riktlinjer.

Transportskada

Om varan är skadad vid leverans ska detta anmälas omgående till Layerds kundservice, info@layeredinterior.com. Detta ska göras inom tre dagar för att Layered ska kunna anmäla skadan till fraktbolaget. Syna paketet ordentligt innan du tar emot varan. Om det är en synlig transportskada anmäls detta enklast direkt till chauffören vid mottagandet. Be chauffören om en notering på din kopia av fraktsedeln. Även om emballaget ser helt ut är det viktigt att du packar upp och kontrollerar varan så fort som möjligt för att kunna upptäcka både synliga och dolda transportskador. Spara emballaget för eventuell retur.

 Force majeure

Layered skall inte hållas ansvarig för brott mot de villkor som orsakats av omständigheter utanför vår kontroll, inklusive, men inte begränsat till, explosioner, brand, blixtnedslag, hårt väder, krig, översvämning eller arbetskonflikt (oavsett om det omfattar våra anställda eller inte).

COPYRIGHT
Alla produkter och designer tillhör Layered, organisationsnummer 556618-2944.

One Response to “Allmänna villkor”