LEVERANS 

MATTOR

Alla mattor i Recycle-, Signatur- och Rya (Ej största storleken) kollektionen skickas med Postnord till närmsta postombud. För övriga mattor är det viktigt att du registrerar en adress där du eller någon annan kan ta emot och skriva under din försändelse. Leveransen tar ca 7 dagar. Du kommer att få en sms-avisering före leveranstillfället. Leverans sker till port/tomtgräns mellan 9-17, måndag-fredag. Leverans till resten av världen utförs vanligtvis av UPS, och det kommer ingen avisering före leverans.


MÖBLER

Layered erbjuder fri frakt inom Europa till närmaste port, grind, tomtgräns eller garageuppfart. För inbärning och andra tilläggstjänster får kunden göra egna överenskommelser med transportören. Puffar skickas till närmsta postombud med postnord.

Layered ansvarar för eventuellt skadad eller förlorad vara under transporten till kunden. Köparen ansvarar på motsvarande sätt för varan under retur på grund av utnyttjad ångerrätt.

Transportbolag:

Inom Stockholmsområdet – För större mattor DHL & för möbler Sun-Com
Mindre vikbara mattor skickas med Post Nord My Pack till ett utlämningsställe

Övriga Sverige – DHL

Världen- UPS 

Varorna kommer normalt att levereras inom den tidsperiod som anges på produktsidan på Layereds webbplats. Leverans sker normalt vardagar mellan 08:00 – 17:00 till närmaste port, grind eller garageuppfart för möbler och mattor som inte skickas med postnord. Tänk på att leveranstiden angiven på hemsidan är preliminär. Du som kund kommer att bli aviserad per telefon av transportföretaget dagarna innan leverans för närmare information om leveransdag och tid. Vid frågor kring leverans vänligen kontakta info@layeredinterior.com.


Tilläggstjänster (Uppbärning/Kvällsleverans med DHL/Veddesta transport)

Layered erbjuder via DHL tilläggstjänsterna enkelbemannad uppbärning, dubbelbemannad uppbärning samt för vissa orter även kvällsleverans. Dessa tilläggstjänster ligger utanför ordinarie prissättning och kan därför ej tillgodoräknas/återfås vid eventuell retur eller återköp. När varan levererats och mottagits av beställaren anses tjänsten som förbrukad. Om ni är intresserad av tilläggstjänster, vänligen kontakta info@layeredinterior.com.

Hemleverans kvällstid 
Ger leverans till närmsta grind, port eller garageuppfart. Leverans sker normalt mellan 17.00 och 22.00. Chauffören kontaktar dig innan för att bekräfta när leverans sker.

Enkelbemannad uppbärning 
ger leverans in i ditt hem av en person. Chauffören kör så nära adressen som möjligt och en person hjälper sedan till att bära in varan. Personen bär in varan i rätt rum med undantag för platsbrist eller om dörröppningen är för smal. Kunden förväntas hjälpa till med uppbärningen om det krävs. Uppburna produkter av emballeras inte. Chauffören kontaktar dig innan leverans, för att bekräfta när leverans sker.

Dubbelbemannad uppbärning 
ger leverans in i ditt hem av två personer. Chauffören kör så nära adressen som möjligt och två personer bär sedan in varan i hemmet och rätt rum med undantag för platsbrist eller om dörröppningen är för smal. Uppburna produkter avemballeras inte. Chauffören kontaktar dig innan leverans, för att bekräfta när leverans sker.

Chauffören har tyvärr inte möjlighet att avlägsna emballage, hänga av dörrar eller liknande för att kunna bära in möbeln. Observera att de anställda på fraktbolaget av försäkringsskäl inte har möjlighet att ta av sig sina skor när de bär in produkter. Täck därför gärna över ditt golv om du har ömtåliga eller fläckkänsliga golv. Flytta gärna undan möbler och annat som kan vara i vägen så att det blir så lätt som möjligt att komma in i rummet utan att skada eller repa något.


Avhämtning

Layered har ej avhämtning utan levererar endast ut till av kund angiven adress eller till ombud, om försändelsens beskaffenhet är sådan att den skickas till ombud.


Transportansvar

Layered ansvarar för eventuellt skadad eller förlorad vara under transporten till kunden. Kunden ansvarar för varan under eventuell retur. Kunden har ansvar för att mattan är ordentligt emballerad och kommer tillbaka i gott skick. Om kund behöver nytt emballage till returen får kund kontakta info@layeredinterior.com


Tilläggstjänster

Expeditionsavgift för tilläggstjänster förekommer


Spåra leverans - Var är mitt paket?

Fraktbolaget kontaktar dig 1-3 arbetsdagar innan leverans kan ske för att boka in ett tidsintervall för leverans. Under leveranstiden skickar vi ut statusuppdateringar per mejl.

Nedan kan du spåra sändningar hos respektive fraktbolag:
DHL: http://www.dhl.se/sv/express/godssoekning.html
UPS: https://www.ups.com/WebTracking/track?loc=en_us

 

BYTEN

Om kunden vill ångra sitt köp skall det klart och tydligt meddelas Layered innan tidsfristen för ånger har gått ut. Kunden skall uppge namn, adress, ordernummer samt övrig relevant information. Kunden kan meddela Layered via telefon 08-16 70 06 eller via mail info@layeredinterior.com.

Vid köp av lagerhållna produkter

Du kan alltid returnera dina produkter inom 30 dagar från leveransdagen. Detta gäller på våra de varor vi har i lager, oavsett produktkategori. För att kunna returnera en produkt så måste den vara i oförändrat skick med samtliga etiketter kvar.

Vid köp av måttbeställda mattor i standardstorlekar

Vid köp av en matta som tillverkas på beställning gäller 30 dagar öppet köp förutsatt att mattan är tillverkad i en av våra standardstorlekar. För att kunna returnera en produkt så måste den vara i oförändrat skick med samtliga etiketter kvar.

 

Vid köp av specialbeställd vara

Efter förskottsbetalning är gjord av en specialbeställd produkt har du tre dagar på dig att ångra ditt köp innan produktionen av din vara startar. Efter att produktionen är igång finns det tyvärr ingen möjlighet att häva ditt köp.

 

Förskottsbetalning

För specialbeställda produkter eller ordrar som överstiger 30 000 kr betalas kostnaden via förskottsbetalning, men du kan inom tre arbetsdagar efter lagd order annullera eller ändra din beställning utan omkostnader. Vid betalning med förskottsfaktura kontaktar vi alltid kunden efter lagd order.

 

Returfrakt för möbler och mattor 

Skulle du vilja lämna tillbaka en vara står konsumenten själv för returfrakten. Uppmärksamma att varan ska vara oanvänd och med samtliga etiketter kvar. Återbetalning gällande den returnerade varan görs till den ursprungliga köparens betalmetod efter att returen mottagits och godkänts av oss. Layered är inte ansvariga för eventuella transportskador vid returförsändelse, skicka därför retur väl emballerat.



HUR DU RETURNERAR

Möbler

Produkten ska returneras komplett och väl emballerad samt med kvitto. Om man är osäker på produkten skall man hantera den varsamt så att den går att returnera i nyskick, alltså oanvänd, och spara emballaget. Öppet köp gäller ej specialbeställda varor eller outletvaror. För retur av möbler, kontakta vår kundtjänst via telefon 070- 820 10 45 eller via mail info@layeredinterior.com.


Mattor

Produkten ska returneras komplett och väl emballerad samt med kvitto. Om man är osäker på produkten skall man hantera den varsamt så att den går att returnera i nyskick, alltså oanvänd, och spara emballaget. Öppet köp gäller ej specialbeställda varor eller outletvaror.

Vid retur betalar kunden returfrakten och ansvarar för varans skick under returfrakten.

Avgiften för returen är:
Sverige & EU: 695 Kr
Norge & Världen: 996 Kr

Stora mattor i storleken 300×400 cm:
Sverige & EU: 1495 Kr
Norge & Världen: 1795 kr

När kunden inkommit med önskemål om retur kontaktar vi dig för att bestämma upphämtningsdag eller vart du kan överlämna varan till närmaste fraktombud. Vi skickar sedan ut fraktdokument via mail som du skriver ut och sätter fast på paketen. Kunden har ansvar för upphämtning, att varan är korrekt emballerad och är i fint skick.

  1. Returen ska göras inom 30 kalenderdagar efter att du mottagit dina varor. Var god kontakta Layereds kundtjänst på info@layeredinterior.com innan du returnerar dina varor.
  2. Fyll i returblanketten som du blir tilldelad av oss.
  3. Boka returleverans enligt de instruktioner som finns på returblanketten. Behåll ditt paketnummer ifall det skulle bli aktuellt att spåra paketet. Var god paketera varan i emballaget du fick vid leverans och skicka med en utskriven kopia av orderbekräftelsen tillsammans med din retur. Returen ska sändas till följande adress:

LAYERED
Veddesta Distributions AB
Stålgatan 11 A
195 72 ROSERSBERG

  1. När vi har mottagit och godkänt returen kommer återbetalning göras till det betalkort som användes när ordern gjordes. Alternativt kommer din faktura att makuleras.

Om du inte fullföljer den bokade returen genom att till exempel inte skriva ut fraktdokumenten eller ej vara hemma vid upphämtning trots bestämd tid för upphämtning, förbehåller vi oss rätten att debitera dig 495:-. Kunden skall tillse att det tydligt framgår vilken kund och vilket ordernummer som varan/varorna skickas från. Detta för att Layered skall kunna identifiera varan som din och för att återbetalning skall kunna ske snabbt och enkelt. Varan skall vara Layered tillhanda senast 14 dagar efter att fraktsedlar skickats ut. När kunden ångrar sitt köp betalar Layered tillbaka det belopp som kunden betalat för varan minus kostnaden för att returnera varan vars belopp omnämns här ovanför. På det belopp som återbetalas har Layered rätt att dra av en summa som motsvarar värdeminskning som har uppstått, Denna värdeminskning kan bero på att kunden har använt eller begagnat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa egenskaper och funktion. Layered kommer använda samma betalmedel för återbetalning som kunden själv använt för den inledande affärshändelsen, om kunden inte uttryckligen kommit överens med Layered om något annat.

Layered har dock rätt att vänta med återbetalningen tills dess att varan nått lagret eller att kunden på något sätt kan uppvisa att varan skickats till Layered, till exempel genom uppvisande av inlämningskvitto. När varan nått Layered betalar Layered tillbaka det belopp som kunden betalat för varan med undantag för eventuella värdeminskningar som nämnts i stycket ovan samt avdrag för returhanteringen.


Reklamation

Skulle det vara något fel på din vara gör du en reklamation via info@layeredinterior.com så snart som möjligt efter fel har upptäckts. Beskriv felet eller skadan så utförligt som möjligt och bifoga bilder på skadan. Detta för att vi ska kunna bedöma ditt fall så bra som möjligt. Vi tar sedan kontakt med dig så fort vi kan för eventuell ersättning eller retur. Vid eventuell utbetalning sker detta inom 30 dagar från att ärendet blivit löst.

Kunden har 3 års reklamationsrätt på varor inköpta på layeredinterior.com enligt gällande konsumentlagstiftning.

Layered förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentlagstiftning. Vidare så följer Layered alltid Allmänna reklamationsnämndens riktlinjer.


Transportskada

Om varan är skadad vid leverans ska detta anmälas omgående till Layerds kundservice, info@layeredinterior.com. Detta ska göras inom tre dagar för att Layered ska kunna anmäla skadan till fraktbolaget. Syna paketet ordentligt innan du tar emot varan. Om det är en synlig transportskada anmäls detta enklast direkt till chauffören vid mottagandet. Be chauffören om en notering på din kopia av fraktsedeln. Även om emballaget ser helt ut är det viktigt att du packar upp och kontrollerar varan så fort som möjligt för att kunna upptäcka både synliga och dolda transportskador. Spara emballaget för eventuell retur.

 

Landsväljare

Välj land och valuta bland flaggorna nedan.
  • Sweden
  • Norway
  • UK
  • US
  • EU
  • Swiss
  • DK