&noscript=1" /> Intervju med Trustrace Grundare | Layered
Follow the Trace

En intervju med grundaren av hållbarhetsplattformen Trustrace, Hrishikesh Rajan



Berätta om dig själv och om varför du startade Trustrace!


Jag heter Hrishikesh och är medgrundare av Trustrace. Vi startade företaget 2016 eftersom att vi ville ge företag en möjligheten att vara transparenta in sin produktion och göra det möjligt för deras kunder att spåra hela kedjan från produkt till leverans. Vi kommer ursprungligen från Indien, där vi sett hur vissa produktionsätt lett till en otroligt dålig miljöpåverkan.

Varför är transperens så viktigt inom tillverkningsindustrin?


Transperensen är jätteviktigt eftersom att de flesta produkter exporteras till västvärlden från Asien, varken konsumenten eller varumärkerna har kontroll över produktionen. För att en förändring ska ske är det viktigt att varumärken och konsumenter vidtar nödvändiga åtgärder och ställer krav på tillverkarna.

Hur kommer transparensen hjälpa textilindustrin att bli mer hållbar?


Globalt skulle jag säga att det kommer hjälpa konsumenten att göra mer genomtänkta val. Om konsumenterna köper produkter som kan användas över lång tid, hjälper de till att minska miljöpåverkan markant. Ur ett lokalt perspektiv skulle jag säga att transparens hjälper producenter och samhället, exempelvis att få en bättre levnadsstandard.


Vilka är de största utmaningarna inom hållbarhetsområdet enligt dig?


Den största utmaningen skulle jag säga är att det inte finns tillräckligt med efterfrågan eller tryck från olika segment om att förbättra förhållandena inom försörjningskedjan. 

Många köper hellre fler produkter till ett lågt pris, än tvärtom, utan någon oro för effekterna som följer av ett sådant köpbeteende.

Varje individ i ekosystemet har ett ansvar och alla behöver förstå vilken roll de spelar och att de faktiskt kan förbättra miljön och sociala förhållanden genom att ta välgrundade beslut. 

Hur kan små varumärken som Layered göra skillnad?


En del små varumärken, som er, har redan börjat göra skillnad när de har hållbarhet som kärnan i allt de gör. Jag tror att när man startar ett företag idag, så är inte vinsten den enda drivkraften eller motivationen utan man tänker på vad som är bra för jorden i helhet.

Om vi börjar att mäta hållbarhetsparamenterarna så som vi mäter ekonomisk tillväxt, och alltid arbetar på förbättring så kan vi tillsammans uppfylla de gloaba målen. Till exempel Parisavtalet eller lokala avtal. 



pile of dyed yarns


Vad kan en konsument göra för att göra branschen mer hållbar?

Konsumenterna måste börja ställa frågor till företagen. Vart produkter tillverkas och hur, så att det totala ekosystemet tas om hand.  

 

Vilka val är viktigast att göra som konsument när det gäller hållbarhet?

Som konsument måste man börja göra mer välgrundade val. Man måste fråga varumärkerna var produkterna kommer ifrån och hur de tillverkas, hur produkten kan återanvändas och hur lång livslängden är. 

Som konsument behöver man också förstå vad som händer med produkten när den kastas. Hur kan den återvinnas? Och hur kan materialet göra så litet avtryck på miljön som möjligt?



Hur ser du på framtiden inom hållbarhet?

Hållbarhet är inte 'bra att ha' längre. Om ett år eller så kommer det att vara en självklarhet i alla företag. Denna inställning driver också reglerna framåt, oavsett om man är i Indien eller Europa. Vi ser redan många nya regler när det gäller användning av vatten och mark, minimilöner och förbättrade arbetsförhållanden. Framtiden kommer att förändras, och genom en kombination av regler, vilja och intiativ från företag och enskilda individer, kommer vi att gå mot en hållbar riktning inom textilindustrin. Det kommer bli en exponentiell kurva uppåt. 

Vilket är nästa steg för dig och Trustrace?

Vi vill få ut hållbarhet och spårbarhet till många fler varumärken. Leveranskedjan är mycket komplex och vi vill med spårbarheten underlätta för leverantörer och varumärken. Genom att göra varje del av kedjan synlig, kan vi hjälpa till att göra leveranskedjan mer hållbar, allt från miljöparametrar, sociala förhållanden, djurens välbefinnande och så vidare. Vi på Trustrace försöker göra förenkla hela processen och göra det mer skalbart, så att alla i ekosystemet kan vara med och göra skillnad!



yarn being spun



Hur var att jobba med oss på Layered i det här projektet?

Det har varit väldigt intressant. Layered är det första varumärket vi jobbar med som producerar mattor och möbler, så det är lite annorlunda. Det var nytt för oss att ta reda på vilken typ av data som behövdes samlas in och vilka certifikat som var nödvändiga. Det öppnade också upp dörren till inredningsbranchen generellt som är en mycket stor marknad, och som inte varit lika uppmärksammad inom hållbarhetsområdet som exempelvis modeindustrin. Vi är väldigt intresserade av att prata med fler inredningsaktörer och se hur vi kan hjälpa dem att bli mer trasnparenta och hållbara i sin produktion. 

Tror du att fler inredingsvarumärken kommer hänga på?

Definitivt. Jag tror många varumärken kommer att göra det, särskilt eftersom det kommer att bli en självklar faktor framöver att företag jobbar med hållbarhetsfrågor och spårbarhet. De kommer förhoppningivis bli fler märken som jobbar med spårbarhet, och även om det inte är samma paramentrar för alla aktörer, så kommer det oavsett göra en stor skillnad på marknaden när vi blir mer transparenta. 






Landsväljare

Välj land och valuta bland flaggorna nedan.
  • Sweden
  • Norway
  • UK
  • US
  • EU
  • Swiss
  • DK
Beställning av varuprov är begränsande till max tre stycken per beställning.